Het gieten van de beelden vindt plaats in ons eigen atelier, meestal in brons (90/10), een zuivere en sterke legering met als belangrijkste bestanddelen bijna 90 delen koper en 10 delen tin. Incidenteel gieten wij ook andere brons legeringen; messing; zink; lood of aluminium. Bovendien hebben wij ook ervaring met het gieten (van sculpturen) in zilver en goud.
De verloren was methode ook wel a cire perdue genoemd werkt kort beschreven globaal als volgt. Eerst wordt er een voorwerp of sculptuur vervaardigd in was. Dit wasmodel wordt voorzien van een of meer aangietkanalen (voedingen) en op plaatsen waar tijdens het gieten lucht kan worden ingesloten tijdens het gieten worden ontluchters aangebracht (kleine kanaaltjes waardoor de lucht kan ontsnappen uit de mal).
Daarna wordt deze opstelling ingebed met een mengsel bestaande uit gips met keramische korrels, zoals gravel, chamotte en water. Door de keramische korrels is de gips bestand tegen de hitte van gesmolten brons, ruim 1000 graden Celsius. Ook legeringen zoals messing en aluminium zijn hiervoor geschikt. Vervolgens wordt de gietmal in een uitstookoven geplaatst. De oven wordt langzaam opgestookt naar 600 graden Celsius. Afhankelijk van de grootte van de gietmal blijft deze meestal langer dan 24 uur in de oven staan. Tijdens dit stookproces wordt de gietmal volledig leeg en drooggestookt. Hierbij gaat de was verloren, vandaar de benaming. Hierna kan de vrijgekomen ruimte worden volgegoten.
Verder hebben wij al ruim twintig jaar een collegiale samenwerking met een allround zandgieterij. Voor bepaalde opdrachten kan het afgieten in zand (eventueel in combinatie met het a cire perdue procedé, volgens een door ons zelf ontwikkelde werkwijze), een efficiëntere en/of kostenbeperkende oplossing bieden.
In het kort samengevat werkt dit principe als volgt. Voor ‘zandgietwerk’ wordt vooraf een bestaand voorwerp of een sculptuur (het model) afgevormd in een zand. Hierna wordt dit model voorzichtig verwijdert en blijft er een afdruk achter in het zand. Deze holte kan vervolgens worden afgegoten met brons of een andere legering. Uiteraard zijn er tijdens de voorbereiding veel meer handelingen noodzakelijk, maar dit is de basis.
Vacuümgieten is het meest geschikt voor kleine en/of complexe vormen. Tijdens het gieten wordt er een vacuüm getrokken waardoor het metaal tot in de meest minuscule hoekjes en gaatjes wordt gezogen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vingertjes van een tinnen soldaatje. Uitgezonderd het vacuüm trekken heeft deze methode veel verwant met de verloren was methode. Groot voordeel van deze techniek is de kleinste details excellent te kunnen afgieten, met slechts een minimum aan gietlopen. Deze techniek wordt o.m. veel toegepast voor sieraden. Bovendien zijn gietingen mogelijk in een dikte vanaf ongeveer 1 mm, terwijl er aan de gietstukken meestal relatief weinig is af te werken.
Ook voor deze vorm van gieten hebben wij een collegiale samenwerking met een gespecialiseerde collega. Inmiddels hebben wij hiervoor zelf de apparatuur aangeschaft. In de loop van dit jaar verwachten deze installatie operationeel hebben.
Voor kleine(re) afmetingen kan deze techniek een uitstekende en betaalbare oplossing zijn. Wanneer het te vervaardigen object echter grotere afmetingen heeft is gieten volgens een conventionele methode meestal veel aantrekkelijker
De (gewenste) kwaliteit van het gietstuk zal in de meeste situaties bepalend zijn. Verder zijn er tal van overige details welke in de optelsom bepalend kunnen zijn om een overwogen afweging te maken. Zoals het soort te reproduceren objecten; welk materiaal is hiervoor gewenst; detaillering; (technische)- eigenschappen; levensduur en oplage zijn hierbij afwegingen, maar een eventueel verschil in productiekosten kan eveneens van invloed zijn.
Ingeval van twijfel kunt u vrijblijvend een beroep doen op onze kennis en expertise.